stentor

Stentor bij De Valk Yacht Brokers

De Stentorjachten zijn een bekende naam in de jachtbouwindustrie en zijn gebouwd in Roemeniƫ, Oltenita. De eerste drie schepen werden echter ontworpen en gebouwd in Nederland, in Sneek, Lemmer en Woudsend, begin jaren '90. De schepen zijn herkenbaar aan hun type kotter, met een ruim en stoer uiterlijk, maar ook aan hun hoge prijs, mede door de hoge arbeidslonen in het land. De 3 schepen verschillen op kleine punten in hun uiterlijk, zoals de flybridge en de tent.

Het ontwerp van de Stentorjachten is van de hand van scheepsarchitect Dick Boon, oprichter van Vripack Naval Architects in Sneek. Vripack was een van de eerste bedrijven die digitaal ontwierpen (CAD) en ook de productie ondersteunden met input voor staalleveranciers die tot op de millimeter konden snijden (CAM). Vripack bestaat al meer dan 50 jaar. Voordat Boon het ontwerp maakte voor de Coastal Canal, de voorloper van de Stentor, ontwierp hij ook het succesvolle ontwerp van de Doggersbank, in verschillende uitvoeringen. Hierin zijn al stijlelementen te zien die later terugkwamen in vele latere ontwerpen, zoals de "pet".

Om de bouwkosten van de Stentorjachten te verlagen, besloot Karel Boersma, een Friese ondernemer in de maritieme sector, het bouwen in een land met lage lonen te overwegen. Dit werd Roemeniƫ, waar hij Navol, een werf aan de Donau, verwierf voor een symbolisch bedrag. Deze werf had al een groot aantal werknemers met ervaring in de scheepsindustrie, waaronder leidinggevenden Stephan en Rodica Negotia. De werf kreeg de naam Stentor Naval en bepaalde daarmee ook de naam van de schepen die er gebouwd zouden worden. Het Nederlandse bedrijf Stentor Industries b.v. draagt tot op heden de naam Stentor en is sinds 2004 gericht op maritieme staalconstructies, zoals schroeftunnels, boeg- en hekschroeven en andere voortstuwingsdelen.