e-mail de makelaar

Vertel een vriend

Bezoek een jacht op afstand met een live videotour

Heeft u een jacht gezien die uw interesse wekt, maar die u nu niet persoonlijk kan bezoeken?
Een van onze makelaars zal uw ogen en oren zijn als ze u meenemen op een videotour met hun telefoon. U kunt hen ook vragen stellen over alles wat visueel niet voor de hand ligt.

Bel ze op en wees welkom aan boord...

Broker's comments

Dick Koopmans Jr. ontwierp dit prachtige, kottergetuigde jacht. Zoals al zijn ontwerpen, blinkt ook Skua uit in zeewaardigheid, veiligheid en snelheid. Alle lijnen lopen naar de diepe cockpit en de dodger biedt uitstekende bescherming tegen de elementen. Dankzij haar uitrusting, o.a. rolgiek, elektrische lieren en boegschroef is zij gemakkelijk te zeilen met een kleine bemanning, zelfs solo. Zeer goed geïsoleerd en met een doordacht, prachtig interieur is zij uitermate geschikt voor langere reizen. Deze Koopmans 43 met haar gracieuze lijnen is op afspraak te bezichtigen.

KOOPMANS 43

Afmetingen   13,20 x 4,10 x 2,00 (m)
Materiaal   composiet
Bouwjaar   2000
Motor(en)   1 x Nanni 4.220 HE-ECO diesel
PK/Kw   50 (pk), 36 (kw)
Ligplaats   niet op verkoopkantoor
Verkoop informatie   De Valk Sint Annaland
Status   verkocht
   

Algemeen - KOOPMANS 43

Model   KOOPMANS 43  
Type   zeiljacht  
Lengte (m)   13,20
Lengte waterlijn (m)   10,71
Breedte (m)   4,10
Diepgang (m)   2,00
Bouwjaar   2000
Gebouwd door   Klaas Bood Jachtbouw
Land   Nederland  
Ontwerper   Dick Koopmans Jr.
Waterverplaatsing (t)   12
Ballast (ton)   5,2
CE norm   A
Romp materiaal   composiet  
Romp kleur   blauw  
Rompvorm   rondspant  
Kiel type   vin kiel  - stainless steel keel with lead ballast
Materiaal opbouw   epoxy en schuim kern  
Stootlijst   roestvast staal  
Dek materiaal   epoxy en schuim kern  
Afwerking dek   teak  
Afwerking opbouw   verf  
Afwerking kuip   teak  
Antifouling (jaar)   Interspeed + koper; april 2023  
Dorades   2 x roestvast staal  
Raamlijsten   aluminium  - Gebo
Raammateriaal   polycarbonaat  
Dekluik   3 x Romar & 2 x Lewmar
Patrijspoorten   aluminium  2 x
Isolatie   schuim  (deck) & Red Cedar (hull)
Radarbeugel   niet neerklapbaar  
Brandstoftank (liter)   epoxy  - 350
Inhoudsmeter (brandstoftank)   elektrisch  
Brandstof dagtank (liter)   epoxy  - 40
Inhoudsmeter (dagtank)   peilglas  
Drinkwatertank (liter)   epoxy  - 400
Inhoudsmeter (drinkwatertank)   elektrisch  
Vuilwatertank (liter)   epoxy  - 75
Vuilwatertank afvoer   dekafzuigpunt + ow lijn  
Stuurwiel   Double spoke leather covered stainless steel Lewmar wheel
Buiten stuurstand   kabelbesturing  Whitlock Cobra steering pedestal
Noodhelmstok   ja
Extra info romp   Voordelen van een composiet epoxy constructie; zeer stevige constructie - Red Cedar kern met epoxy laminaat (4 x 600gr). Beginnend bij de boeg tot aan de kielzool en tot ca. 20 cm boven de waterlijn is de romp versterkt met Twaron-vezel voor extra stevigheid bij een eventuele aanvaring. Composiet epoxy zorgt ook voor isolatie, dus zeer weinig condensatie en uitermate geschikt voor warme en koudere klimaten. Ook is het een lichte constructie in vergelijking met aluminium en staal. Onderhoudsarm en geen corrosie of osmose.  
Extra info verfsysteem   Romp en opbouw zijn in 2009 opnieuw voorzien van AWL-Grip verfsysteem. Gepolijst en in de was gezet in April 2023.  
Extra info   Sikaflex naden teak dek bijgewerkt (waar nodig) Sept. 2023. Teak dek kan nog een paar jaar mee, maar het einde van de levensduur nadert.  
Extra info   Het dek en kajuitdak hebben een sandwichconstructie van 2 lagen hechthout met tussenin een schuimkern van 30 mm PVC. De onderzijde van de sandwich is standaard afgewerkt met een witte kunststoflaag. Deze sandwichconstructies zijn gelegd op gelamineerde dekspanten en dekwegers van massief hout. Op het dek en kajuitdak is het ocume hechthout afgelamineerd met een glasweefsel/epoxylaag. De kajuitopstanden alsmede de kuip zijn vervaardigd van ocume hechthout, waarvan de buitenzijde met een epoxy/glasweefsel is afgelamineerd. De kuip is onderdeks geconserveerd met een epoxy coating.  

Accommodatie

Hutten   2
Slaapplaatsen   4
Interieur   American Cherry
Vaste buiskap   ja
Salon   met twee comfortabele fauteuils aan stuurboordzijde  
Verwarming   Webasto airtop 5000 diesel
Verwarming 2   Dickinson Alaska diesel
Navigatie ruimte   ja
Kaartentafel   ja
Dinette   ja
Keuken   ja
Aanrechtblad   Duropal  
Spoelbak   roestvast staal  - 2 x
Kooktoestel   gas  - Force 10 - 3 burners
Oven   Force 10 (thermostaat moet worden vervangen)  
Gasdetector   & electric remote controlled valve
Koelkast   Top loader with a watercooled Isotherm compressor
Warmwatersysteem   220V + motor  - 50 Liter Cleghorn boiler (heating element renewed in 2021)
Waterdruksysteem   elektrisch  
Eigenaarshut   tweepersoonsbed  In the front cabin
Lengte bed (m)   2,00
Kledingkast   hangend/lades/legplanken  
Badkamer   gedeeld  
Toilet   gedeeld  
Toilet Systeem   elektrisch  (connected to the fresh water tank)
Wasbak   in de badkamer  
Douche   gedeeld  - with an electric drain water pump
Extra info   Eigenaarshut heeft ruime bergruimte in verschillende kasten, laden en onder het bed. Nieuw in 2017 : Neptune matrassen op lattenbodem met op maat gemaakte molton & hoeslakens in de eigenaarshut.  
Gastenhut 1   tweepersoonsbed  In the aft cabin
Lengte bed (m)   2,00
Kledingkast   legplanken  (cabinet could be changed back to also hanging)
Extra info   De gastenhut heeft ruime opbergruimte in een grote kast, op planken en onder het bed  
Kleerkast   ja
Kleerkast   ja
Extra info   Gasslang bij het kooktoestel moet vervangen worden; De gas-keuring is sinds maart 2022 verlopen.  
Extra info   Bekleding van de zittingen in de kajuit is uitgevoerd in Alcantara.  
Extra info   Cantalupi Hobart IP20 interieur LED verlichting.  

Motor(en)

Aantal motoren   1
Merk   Nanni
Type   4.220 HE-ECO
Pk   50
kW   36
Brandstof   diesel  
Geinstalleerd in jaar   2000
Maximale snelheid (kn)   7,00
Kruissnelheid (kn)   6,00
Motoruren   2625
Koelsysteem motor   indirecte warmtewisselaar  
Aandrijving   schroefas  
Schroefas afdichting   Nieuw in mei 2023 - Het buitenlager van de schroefas moet vervangen worden vanwege minimale radiale speling. Er ligt reeds een nieuw Vetus glijlager aan boord).  
Motorbediening   bowden kabels  - new / nieuw / neu 2018
Keerkoppeling   mechanisch  ; ZF-12M - new / nieuw / neu 2018
Boegschroef   elektrisch  - Vetus 80 Kgf
Uitlaatsysteem   watergekoeld  
Type schroef   vaanstand  - Maxprop
Schroefbladen   3-bladen (In april 2023 is de Maxprop geserviced & is anode vernieuwd)  
Materiaal schroefas   roestvast staal  
Smering schroefas   water  - Vetus
Handlenspomp   ja
Elektrische lenspomp   De bilge pomp in het voorschip is in juni 2021 vernieuwd. Bij de achterste bilgepomp is een nieuwe vlotterschakelaar gemonteerd in februari 2022  
Elektrische installatie   12V/230V
Startaccu   1 x
Lichtaccu   Nieuw in september 2023 : 4 x AGM 130Ah  
Boegschroefaccu   Nieuw in 2019 : 2 x 120Ah  
Accu monitor   Mastervolt
Acculader   1 x Mastervolt Mass 12V/60A & 1 x Mastervolt IVO Smart Charger 12V/25A (voor boegschroef accu)  
Omvormer   Mastervolt Sine Wave 12V/2.000W
Acculader/omvormer   ja
Walstroom   met kabel  
Extra info   Een extra dynamo (110Ah, nieuw in 2023) en MASTERVOLT laadregelaar zorgen voor snellading van de accu’s tijdens gebruik van de dieselmotor.  
Extra info   Boegschroef relais / solenoids nieuw 2019. Warmte wisselaar Nanni vervangen in november 2019 en tevens complete revisie waterpomp.  
Extra info   Motor onderhoud mei 2023: motorolie, oliefilter en brandstoffilter vervangen + V-snaren beide dynamo's. Olie keerkoppeling vervangen. RVS uitlaatdemper nieuw april 2023. Vetus waterlock/demper nieuw 2021.  

Navigatie

Kompas   Whitlock Polaris 115
Repeaters   Raytheon 3 x ST60 + 1 x ST80 Multi display in cockpit voor diepte / log / windset. Nieuwe wind display April 2018.  
Marifoon   Skanti DCS bij kaartentafel (Hoorn moet worden vervangen)  
Handmarifoon   ICOM
Autopiloot   Raytheon ST7000
Radar   Simrad RA-41C
GPS   Leica AP-MK9 + Raytheon ST60 Multidisplay bij kaartentafel  
Navtex   Veco K41
AIS transceiver   EM-TRAK Class B AIS transceiver - nieuw sept. 2021  
Epirb   2017
Extra info   VHF antenne in de mast nieuw maart 2022. GPS antenne op de hekstoel nieuw april 2023. Reserve (nood) VHF-antenne op radarmast.  
Extra info   Raytheon instrumenten geven geen SOG uitlezing. (SOG wordt weergegeven op GPS bij de kaartentafel. Multidisplay ST80 bij de dodger is minder goed afleesbaar)  

Uitrusting

Kuiptent   dark blue
Kleine regen-buiskap (dodger)   midden raam te openen  
Wintertent   met voldoende hoofdruimte om rechtop te staan  
Kuiptafel   hout  - teak - folding
Zwemtrap   roestvast staal  
Boegtrap   Roestvrij staal  
Anker   Delta  
Ankerketting   50 M
Anker 2   Fortress  
Ankerketting   ja
Ankerlier   elektrisch  - Horizon 1500
Dekwasinstallatie   ja
Bijboot   opblaasbaar  - Lodestar
Buitenboordmotor   2.5 PK Mercury  
Buitenboordmotorsteun   ja
Zeereling   draad  - double
Handgreep (opbouw)   teak  
Zij-instap in reling   2 x
Hekstoel   Roestvrij staal  
Preekstoel   Roestvrij staal  
Reddingsvlot (pers)   Plastimo 4-pax.
Reddingsvlot laatst gekeurd   nieuw 2017 - moet gekeurd worden  
Joon   Jon-buoy MOB moet gekeurd worden.  
Trossensnijder   op schroefas  
Radar reflektor   Trilens
Stootkussens   ja
Landvasten   ja
Radio   ja
Kuipspeakers   ja
Speakers in salon   ja
Klok - barometer   Klassieke koperen klok & barometer + Electronic Vetus Meteo Liner bij kaartentafel  
Brandblusser   2 x nieuw 2019  
Brandblusser in motorkamer   moet gekeurd worden  

Tuigage

Tuigage   kotter  
Staand want   Dyform  (2000)
Merk mast   Holland Spar  High Performance
Materiaal mast   aluminium gespoten  
Zalingen   3 sets
Grootzeil   North Sails (2011) : sandwich laminaat doorgelat rolgrootzeil (36 m2). Het zeil is in 2021 gecoat  
Grootzeilhuik   Nieuw in april 2023  
Doorgelat grootzeil   ja
Kotterstag   ja
Rolgiek   Nieuw in 2011 : Carbon Furlerboom (Made in Denmark). De Luff Feeder is in 2019 vernieuwd  
Schoenerzeil   ja
Fok I   ja
Fok II   ja
Genua   North Sails (2011) : sandwich laminaat rolgenua (38 m2). De UV strook is in 2019 vernieuwd. In 2022 is het zeil geserviced, gereinigd en overgestikt  
Genua rolreefsysteem   Furlex 300S
Genua hoes   Dark blue covers both sails on the furlers
Kotter rolreefsysteem   Furlex 200S met een North Sails (2011) sandwich laminaat rolkotterfok (22 m2). De UV-strook is in 2019 vernieuwd. Het zeil is in 2022 geserviced, gereinigd en overgestikt  
Gennaker   Kool Sails 100 m2 - als nieuw  
Stormfok   Kool Sails - als nieuw  
Reefinstallatie   rolgrootzeil in de giek  
Achterstagspanner   mechanisch  
Giekneerhouder   gasdrukveer  - New in 2011 (extra heavy - for the new furling boom)
Primaire schootlieren   3 x Andersen 52.2 STE (electric)
Secondaire schootlieren   2 x Andersen 46.2 ST
Lierhoezen   ja
Spinnakerboom   aluminium  
Extra info   Nieuw van juni 2021 : De reeflijn van het In-Boom rolsysteem van het grootzeil & de grootschoot  
Extra info   Baby stag. Running bak stagen. Rvs Granny Bars aan weerszijden van de mast  

Disclaimer

Hoewel er uiterste zorg besteed is aan de correctheid, volledigheid en actualiteit van onze informatie kunnen hieraan geen rechten worden ontleend.